Dop-tårta

Tror faktiskt att jag överträffade OCH överraskade mig själv idag när jag lyckades med bedriften att baka min allra första

PRINSESSTÅRTA.


Hade hjälp av en hemsida....(www.tartpinglan.se) jättebra sida om man vill ha hjälp & inspiration när man gör tårtor... de har jättefina man kan beställa oxå men det är roligare att lyckas själv...

Jag provbaka idag inför dopet på lördag....insåg igår att det var lika bra att provbaka innan fredagen ifall det går käpp-rätt åt h*****e....så jag hinner beställa tårtor på Gretas! =)

Var på Kvantum & shoppde ingredienser....mötte Carl...han skratta lite åt mig när jag stod vid marsipanen & försökte intala mig själv att det är väl inte så svårt det här...!!!!

Iallafall....köpte allt sen åkte jag hem. Käka frukost sen satte jag igång....

Det är lite roligt att man är nervös...även om det bara är att göra en liten jävla tårta så känner man ändå ett litet
"första-gången-pirr"...för mig beror det helt klart på att jag hatar att misslyckas...men jag har börjat intala mig själv att man måste misslyckas för att lyckas...ett av mina motton i livet.
(Det jag mest lever efter är: "Allt ordnar sig, det kan ibland bara ta lite tid!")

.....så jag börjar köra efter min "tårt-guide" jag printat ut från Tårtpinglan!

Första lagret:
Vispad grädde blandat med hallon mousse....Mmmm...riktigt gott var det! (Vaddå! Jag var ju tvungen att smaka!!!)

Mellersta lagret:
Vanilj & bourbon-kräm med vispad grädde ovanpå  (ej enligt recept...testa lite själv)

Övre lagret:
Vispad grädde & sen grön fin marsipan.

När jag lagt på marsipanen så hittade jag röd glasyr i skåpet....skrev NOVA.
Sen tyckte jag att den såg lite tråkig ut med bara namnet på....jag kollade nätet igen för att se hur man gör marsipanrosor!
La ner den tanken när jag läst hur man gör.....kände att jag inte ville förstöra tårtdagen med ett misslyckande bara för att jag ska försöka göra en marsipanros....NOPP!

Så jag kavla ut rosa marsipan...sen ska jag med kniv ut 5 "blomblad" & gjorde en egen variant på blomma...sen la jag några socker-silver-pärlor som mitt på blomman! Den blev mkt fin...

En prinsesstårta i Vera stil!!! 
Helt LAKTOSFRI t.o.m!!
Min första prinsess-tårta var klar....den såg jättefin ut men hur den smakade visste jag inte...

Vad gör man då???

Jo...precis när jag går & undrar så  ringer Grendal...undrar om han får komma upp en sväng....

KANON!!!!
Bättre smakprovare än Johan "Mat" Grendal finns inte....jo kanske Eric...skitsamma!

Han gillade den....TINDRA gillade den...hon som inte gillar tårtor i vanliga fall...sen kom Camilla & hon gillade den med...hon som annars alltid måste hitta nått fel när jag gör nått med mat (bara för att hon har jobbat på DeLux-restauranger runt om i landskapet! hi hi)  =)

...OCH självklart fick Eric smaka...skickade med resten av tårtan hem till Eric & mamma...fick bra betyg från dem båda!!

Så nu på fredag ska jag göra 4 st nya inför dopet på lördag...ser faktiskt fram emot det....bara jag tar det lugnt så löser sig allt.....

Ni som blev sugna på att testa själva...gå in på www.tartpinglan.se & bli insprierade!!!!!

kramar från en sockerbagare!!!!!


Kommentarer
Postat av: Madde

VEEERY housewifisch!!



Kan tipsa om en annan sida för inspiration också... http://metrobloggen.se/sockersott



Kram

2008-10-29 @ 21:12:44
Postat av: snyggast på elevhemmet=)

Tror du är den enda som känt "första gången pirr" av att baka;)

snygg tårta dock..

2008-10-30 @ 02:02:03
Postat av: Jenny

Fin! Hoppas att jag får smaka den också, men just nu ligger jag och med magsjuka och spyr.



Receptet på trolldeg:

1 dl vatten

2 dl mjöl

1 dl salt

1 msk olja

ev karamellfärg

2008-10-30 @ 12:07:11
URL: http://wannabebullmamma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0