Novas förlossning...inte lika hemsk! =)



Allt startade fredagen 10 aug kl.00.00...
(vad är det med mina värkar & att de måste starta 00.00...men d gör de...)

Inte så farliga värkar så jag sov lite...vakna var 7-12 min....kl 8 vakna Tindra & då var det dags för film & välling.
Låg kvar i sängen & tittade på OS....Mange fixade allt...han ringde Farmor & Farfar vid 8.30 & sa att  de antagligen hade startat nu & att vi kommer ner med Tindra senare...

Vi orkade inte var hemma så vi åkte till farmor & farfar vid 10-tiden....låg i soffan hos dem...de tog med Tndra på en promenad...jag gjorde mig några mackor...nu var värkarna mer ihållande men det var allt mellan 6-10 min mellan dem..

OS fotbollsmatchen mellan Brasilien & Argentina började...vi satt & tittade...fick mer & mer ont..ringde Näl & frågade vad vi skulle göra....

Hon var jättetrevlig i andra änden....gick d snabbt med det första barnet?? Öhhh...d kan man väl inte säga!
D¨tyckte hon att vi skulle vänta till jag fick 6 värkar på en halvtimme...låg & snitta 5 nu...& med tanke på att det tagit lång tid förra gången så....
Kände att jag orkade inte vara kvar på Älvhem så vi åkte hem igen...försökt lägga mig & vila men d gjorde skitont!!

Bestämde mig att det var fan i mej dags att få ut denna ungen nu...hade ju gått över 5 dagar nu....så jag försökte gå runt i lägenheten...för d gjorde mest ont när jag stod upp...& när jag gick....

Hade fortfarande bara 5 värkar på en halvtimme....ringde Näl igen!!

Hon tyckte att om vi kände för att komma in & göra några tester så var det okej...och i värsta fall så fick vi ju åka hem igen...
Jag sa till Mange som satt & spela tv-spel att vi skulle åka in......han var inte lika pigg som jag på detta...
Orsak: han höll på att göra highscore!!!!  =)

Men självklart så stängde han av & vi åkte in....

Väl inne på Näl fick vi komma in på ett obeserveringsrum....fick ta av mig & hon satte en massa grejer på mig som skulle mäta olika saker.....sen gick hon ut en sväng.
Då vände jag mej till Mange: Jag åker inte hem! Jag stannar i bilen om d skickar hem oss!!!

Vi slapp åka hem...jag var öppen 7 cm & mina krystvärkar var på gång att starta...ha ha!!!
Klockan var nu 15.00.

Sen gick det undan...in på ett rum....barnmorskan jag fick var UNDERBAR...hur grym som helst....man ade ju Tindras hemska förlossning i tankarna men hon fick allt att bli hur bra som helst....

Fick ingen bedövning..förutom lustgas...som jag börja må illa av 2 gg....hann tvinga Mange att testa oxå...så det blev förlossning UTAN bedövning denna gången...Tindra är född med all bedövning som finns & Nova utan...vet inte vad jag föredrar faktiskt!

Barnmorskan låg hela tiden snäppet före vad som hände....tog på sig förkläde....lite senare gick vattnet...
Det roligaste var nog när hon sa till sin kollega att gå & hämta banden...jag tänkte vilka band??
2 min senare var Nova ute!!! det var banden man satte runt min handled & Novas handled!!!  =)
GRYM BARNMORSKA!!!!!

Förlora nästan inget blod denna gången,,,,d gjorde extra kollar pga att jag förlora nästan 2 liter förra gången...men allt var bra...sydde 2 små stygn så det var ju bra oxå.....

Men jag säger det: Förlossning är ingen smärtfri grej...fy fan va ont det gör när de ligger i "ytterläge" & är nästan ute...smärta man INTE kan kontrollera: Fy fan!!
Känns som om nån står med en fackla & eldar en mellan benen....men när "ploppet" kommer...underbart!! Vilken känsla!

När vi låg där & myste med Nova på bröstet kom jag på.....jag har ju inte hunnit äta upp mitt godis som jag skulle ha för att orka....för allt gick ju så fort! Så Mange fick ta fram det nu så jag fick lite "belöning" för besväret.

När vi låg där...Nova var 30 min gammal...bestämde vi oss för gudfar & gudmor.
Vi sms dem & fick ja....Gudmor var lite dramatisk: Hon ringde & grät av lycka...."jag ska ut & står & sminkar mig & gråter...det är ingen bra kombination...& jag känner mig jättelycklig! Vill gärna vara gudmor!"
Mia Lembäck i ett nötskal!!!  =)      Grendal var lite mer "normal"...

Måste ju bara säga att jag gjorde ju en klar förbättring denna gången...
Tindras förlossning tog 26 tim från första värken & Novas tog 17.....

Även om jag sa till Mange att detta var sista gången så verkar det inte vara så att han lyssna på det för han kan tänka sig en till om 5 år när våra andra två klarar sig själv....Mmmm...vi får nog ta ett snack om den saken!!!!  =)

kramar!!!!


Kommentarer
Postat av: Madde

Scheisse... man borde inte läsa förlossningsberättelser. hehe...



svarade precis på din kommentar... tror inte det är någon hyra... bara lån.

2008-10-23 @ 15:33:33
URL: http://madelenrisberg.blogspot.com
Postat av: snyggast på elevhemmet=)

tjena snygging..kul o läsa om dina förlossningar:)..vi/jag hade en liknande jag tror jag satt 17-18timmar fast utan värkar då;) och tjejen åkte in kvällen före..ni är grymt starka ni brudar..måste komma förbi nån gång och träffa dina tjejer/kille och dig me förståss:)...ska försöka...ha de gött..kram P

2008-10-24 @ 01:26:28
Postat av: Jenny

Jasså, det blir en tredje ändå? :-)Jag har faktiskt tappat suget för det. Men jag vet ju som sagt inte vad jag känner om 4 år.



Går du in på design och klickar på; "alternativt redigera din befintliga stilmall", så kan du ändra utseende på bloggen och lägga in en egen header. Gör du en egen header så ska den vara 800 px bred för att passa som bäst.

2008-10-24 @ 09:13:47
URL: http://wannabebullmamma.blogg.se/
Postat av: Jenny

Javisst, det kan jag göra.

2008-10-24 @ 09:33:45
URL: http://wannabebullmamma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0