Tindras förlossning om nån vågar läsa!!! =)




...tors. 8 dec kl 00.00.

Då kom första värken...hade misstänkt i några dagar att min sk. slempropp hade gått. Hade haft lite större flytningar men inget som jag misstänkte var något.
Hade värkar var 7 min. & de varade i 1,5 min varje värk. Så höll det på till kl 8.00 då gick vi upp. Jag gick ner & lade mej i soffan & ringde mamma & sa att det hade satt igång & att jag hade 5 min numera mellan värkarna.
Jag ville inte åka in för tidigt för att kanske bli hemskickad igen. Kände inte för det!
Efter en kvart ringer mamma igen...då har hon pratat med mormor & hon hade sagt att jag skulle åka in.

Vi började packa ihop våra grejer...jag var hur lugn som helst. Men jag hade ont! Kändes som om nån stack en kniv i magen på mej var 5 min. & vred om..inget skönt alls.

Mange ringde Micke (hans bror) och bad honom köra. Mange hade tagit sitt körkort 2 dagar innan & kände att han inte hade nerverna riktiigt där de skulle vara för att klara av att köra upp.

Ut i bilen & så bar d av till trollhättan och Näls BB.
Resan dit var inte så kul..inte för mIcke iaf. Jag satt & klaga på hur han körde. Varför han inte använde farhållaren & varför han spelade den där låten på stereon mm. (stackarn)

Vi kom in runt 11 på Näl. D hade jag 4 min mellan värkarna. Men var bara öppen 4 cm men hade så starka värkar att jag fick vara kvar.

In på ett rum...fick lavemang!
Sen fick vi gå på en promenad ner till kafeterian tyckte dem. De var aslångt!!! =)
När vi efter ett tag kom tillbaka så fick jag dropp...hade ju & kunde inte äta  heller!!
Svårstucken som jag är plus rädd för sprutor var följande 10 min ingen höjdare för mej.
Hon stack mej fel  2ggr. den 3 gg hamna kanylen någorlunda rätt så det fick gå. Sen skulle hon sätta upp droppet. Då gör hon sönder påsen så allt dropp forsar ut över hela mej!!!
Arg var jag men jag räkna till 10...

Sen blev det bad. Riktigt bad...i 15 min. Spydde! Och blev förflyttad till förlossningssalen.
Där hände det inte mkt...

Öppnades knappt så de tvinga mej att gå runt med nån gå-stol! MEn jag var helt matt eftersom jag inte ätit nått så jag orkade inte stå upp sen hade jag sååååå jävla ont!
De ställde mej på alla 4:a i sängen....men det funka inte heller.

De gav mej lustgas...spydde efter varje andetag!

De gav mej ryggmärg...stack även där fel 3 ggr!!!
Höger ben domande av!
Sen tog den för bra så jag kände inte när värkarna kom så de drog ner den...så höll vi på! På & av med ryggmärgsbedövn.

När jag legat med värkar i nästan 21 timmar & jag hade öppnat mej sakta men säkert till 7 cm kom Sugklocksdoktorn in...
Men han ville inte använda nån sugklocka...

Jag blev asförbannad!! För jag var helt orklös! Hade inga krafter.
Fick en "energidrink" av barnmorskan (var nu inne på skift nr 3 på BB) men den spotta jag ut för det var det äckligaste jag druckit. Tungan fastnade i gommen av allt socker som var i den.

När kl var 00.00 var Sugklocks-gubben inne igen...jag sa att de skulle snitta mej. Göra vad fan som helst för jag orkade inte mer. Mange satt & stöttade mej! Underbar!!
MEn d ville inte göra nått...barnet är påväg nu!

Kl 01 kom han in igen....kollade & sa: OM 30 min har du ett barn här.
Jag kollade på klockan & tänkte...okej..30 min sen ska du få ken sugklocka upp på ett ställe du sent kommer hitta den på..

56 min senare kom hon ut...hon föddes till Uno Svenningssons låt "Andas genom mej". Hörde den hela tiden när jag krysta ut henne. Vi hade en radio på rummet som spelade Lugna Favoriter!

På magen lägger de en blå bebis med afrokrull!!! Både jag & Mange var lite förvåndade. Och så var det en tjej....trodde ju d var en kille! En "liten" Tindra var det!
Hon var en kopia av min lillasyster när hon var liten...helt otroligt lika!

Äntligen var det över...trodde jag. Moderkakan skulle ut oxå..och den hade gått sönder & jag förlorade 1.9 liter blod!
Har man lågt blodtryck innan så är det ingen hit att förlora nästan 2 l blod...sååå matt!!
Men nästan allt kom ut...slapp även blodtranfusion för jag hade haft så bra järnvärde! (kämpat som fan med det hela graviditeten)

Tindra vägde 4495 gr. var 52 cm lång & hade ett huvudmått på 37 cm.

Sen fick hon en infektion första dagen på BB så vi fick ligga kvar i en vecka för att hon skulle få pencillin. MEn det var inget allvarligt men jag säger bara det....1 vecka på BB suger!!!!

...är det ngt som ni undrar över är det bara att fråga i min GB.

Unge nr 2 planeras att tillverkas sommar -07....lika bra att få det gjort!! =)
*kram*

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0